zaterdag 10 maart 2012

8 maart: nationale vrouwendag
In het kader van de lessen Digitale didactiek heb ik mij bewust ingeschreven voor de conferentie:
Every Women Digital!
Deze conferentie was donderdag in Amsterdam.
In Nederland is 10% van de ICT'ers vrouw. Dit is in vergelijking met andere landen, zeer weinig. In Spanje, Italiƫ en Portugal is het aandeel vrouwelijke ICT-ers een stuk groter. In deze landen kiezen ongeveer evenveel meisjes als jongens na het voortgezet onderwijs een vervolg opleiding in ICT. In Maleisiƫ en Singapore is dit nog meer. Bijna 60%.
Het was een zeer afwisselende conferentie:
  • Een ronde om de tafel: Hier gingen we met elkaar in gesprek om te kijken hoe het komt dat er zo weinig meisjes voor ICT kiezen. Ook hier besproken dat het van belang is om de inhoud van het onderwijs en de manier waarop onderwijs aan geboden wordt met de technologie te verbinden. (Het TPack model). 
  • Een filmpje gemaakt met leerlingen uit het voortgezet onderwijs: De vraag was; Wat willen de meisjes zelf weten over ICT?  De vragen die naar voren kwamen waren onder andere of het alleen maar programmeren en de hele dag achter de computer werken was. 
  • Een korte ronde van 5 minuten per professional waarin vrouwen in 5 minuten iets vertelden over hun beroep. 
  • Astrid Zuurbier van vrouwen van platform vrouw en ICT.
  • Annelies Jutte en Chritele Brouste van Cisco Connected
  • Rhiannon Meridith van Girl Geek
  • Jannie Minnema van Oracle Women Leadership
  • Mary-Jane Foran van Capgemini waren hiervoor uit genodigd en vertelden eigenlijk allemaal hoe leuk het was om te werken in de ICT en legden uit hoe belangrijk het is. Alles om ons heen heeft te maken met ICT. ALs daar geen ontwikkeling meer in is, staat de ontwikkeling niet alleen binnen de echte technologie, maar ook binnen de gezondheid, landbouw en onderwijs stil. Overal wordt ICT toegepast. 
  Aan het eind van de dag werd aaneen vertegenwoordigster van Minister Bijsterveldt het actieplan: meisjes, vrouwen en ICT aangeboden. Marja van Bijsterveldt was zelf verhindert. Zij moest zich verantwoorden in de eerste kamer over de plannen van het onderwijs.

Verder werden 2 ICT- spiegelbeeldawards uitgereikt. Dit is een Award die uit gereikt werd aan de meest vooruitstrevende ICT er als rolpatroon en als professional.
Deze inspirerende dag heeft nogmaals duidelijk gemaakt hoe belangrijk het is dat voldoende mensen zich bezig gaan houden met ICT. Hiervan ligt de grondslag bij het onderwijs.
Wanneer de docenten op het voortgezet onderwijs niet mee gaan met de ontwikkelingen, geven ze geen goed voorbeeld. Verder werd hier ook nogmaals gezegd dat het werken met ICT gewoon het onderwijs een stuk leuker maakt. Het is een stuk eenvoudiger geworden om genoeg variatie aan te bieden binnen het onderwijs.
Door de lessen digitale didactiek worden veel, en soms teveel, tools aangereikt, maar je wordt er wel meer bewust van gemaakt en uit gedaagd om er iets mee te gaan doen!
(Waarschijnlijk had ik in een ander geval niet ingetekend voor deze conferentie!).

Tijdens een van de presentaties kwam een nieuwe activiteit naar voren: Vloggen in plaats van Bloggen. 
Vloggen is een korte videopresentatie maken. Deze moet wel een positief beeld . Bijvoorbeeld: Hoe wordt het Amsterdamse nieuws gemaakt.
  •  


1 opmerking:

  1. Hey Ans,

    Je bent goed bezig wat betreft je kennis up to date houden! Ik heb weer wat geleerd, had nog nooit gehoord van Vloggen haha wat een stomme term eigenlijk!

    Gr Ronald

    BeantwoordenVerwijderen