zaterdag 10 maart 2012

Kennis van de lessen van Digitale didaktiek

Het belang van het integreren van de ICT binnen het onderwijs hangt af van een groot aantal factoren:
De visie van de school: Elke school heeft waarschijnlijk wel een visie over het gebruik van ICT. Of hier voldoende kennis van is onder de docenten,dat is de vraag. Het is duidelijk dat hier nog wel aan gewerkt kan worden.
De scholing van docenten: ==> scholing van mij:
Google docs: de mogelijkheid om online een enquete af te nemen gaat veel tijd schelen. Bij mijn eerste ontwerp heb ik de vragenlijsten uit geprint, afgenomen en daarna allemaal ingevoerd.
Twitter: Al veel eerder heb ik een account aan gemaakt op Twitter, maar er eigenlijk niets mee gedaan. Nu gaat een klas mij vragen stellen via de Twitter.
Evernote: Dit programma had ik wel al in gebruik, maar deed er nog erg weinig mee. Nu hebben mijn collega's en ik een map voor de informatie wat betreft de veranderingen van school. (Ik zit in een regiegroep van het Stormink om mee te denken over de veranderingen van de school). De papieren hoef ik niet meer uit te printen, want ik kan deze documenten op elke plek via elke computer binnen halen.
Voor de leerlingen ga ik hetzelfde doen. Zij krijgen een link en deze verwijst dan naar een document met veel gestelde vragen.
Dropbox: Handig middel voor mijn portfolio, maar ook voor privézaken. Ik heb een aparte map aangemaakt met foto's. Deze heb ik daar opgeslagen en op mijn computer. 
Een blog maken: eerlijk gezegd wist ik vooraf niet wat het was. Na enige tijd stoeien is het mij enigszins gelukt. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van :Ideeën boek van Mijland E. (2011).
Digitaal leermateriaal: Op dit moment is er wel digitaal leermateriaal. We gebruiken steeds meer filmpjes van YouTube, Powerpoints, Ook de epacks zijn langzamerhand bij elke uitgeverij te bestellen. Het is alleen tot nu toe nog steeds lastig om het te gebruiken voor de hele klas.
Om grotere opdrachten goed uit te laten voeren hebben de leerlingen een eigen computer nodig. Dit laatste komt steeds vaker voor. 

ICT-infrastructuur: 
Dit is een belangrijk onderdeel. Het is van belang dat er voldoende mogelijkheden zijn om gebruik te maken van computers. Wanneer de computers er niet zijn, kan de ontwikkeling zich niet doorzetten. Gezien het percentage van het gebruik van de ICT op het voortgezet onderwijs (17%), is er nog veel te winnen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten